Afspraken

Tijdig afspraken afzeggen

Als u een afspraak heeft gemaakt, rekenen wij natuurlijk op uw komst. Afspraken. Lukt het u niet om uw afspraak na te komen, dan vragen wij u dit minimaal 24 uur van tevoren telefonisch bij ons te melden. Indien de afspraak niet (tijdig) is geannuleerd, zullen wij de kosten van de gereserveerde tijd en/of de afgesproken behandeling in rekening brengen. Deze kosten worden niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Een gezond gebit

Een gezond gebit heeft alles te maken met gezond tandvlees. Uit onderzoek blijkt overduidelijk dat er een verband is tussen tandvleesproblemen en aandoeningen in de vorm van diabetes, hart- en vaataandoeningen. Dus zorg dat uw tandvlees gezond blijft. Dit start met het tweemaal per dag zorgvuldig reinigen van het gebit. De tandarts of mondhygiënist kan uitleggen hoe u voedselresten en tandplak het beste kunt weghalen met hulp van een tandenborstel, ragers, tandenstokers of floss. En daarnaast zal een regelmatig tandartsbezoek belangrijk zijn voor de controle van de gezondheid van uw tandvlees, en als nodig, worden gecombineerd met het verwijderen van tandsteen en gladmaken van de tandoppervlakken.

Voorkomen is beter dan genezen

Voorkomen is beter dan genezenOntstoken tandvlees ziet er rood, slap en gezwollen uit én het kan bloeden bij het poetsen of eten. Dit heet gingivitis. Het lastige van deze aandoening is dat u het zelf niet altijd kunt constateren, omdat het niet altijd bloedt. Veel mensen ervaren ook geen pijn en zijn zich dus niet of onvoldoende bewust van dit probleem. De ontsteking kan zich verder uitbreiden naar het kaakbot. Dat noemen we parodontitis. Als er niets aan de ontsteking gedaan wordt, gaat de parodontitis van kwaad tot erger. Uiteindelijk wordt het kaakbot afgebroken, waardoor tanden en kiezen los gaan staan en zelfs kunnen uitvallen. De Nederlandse Vereniging van Parodontologie geeft u uitgebreide informatie over gingivitis en parodontitis en de behandeling daarvan.