Endodontoloog Breda

Wanneer doet een endodontoloog een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd door een endodontoloog wanneer er in het wortelkanaal van een tand of kies een ontsteking is of dreigt te ontstaan. Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De wortels zitten onder het tandvlees in de kaak verankerd. In iedere wortel zit een kanaal dat gevuld is met zenuwvezels en kleine bloedvaten. Door tandbederf, een lekkende vulling of door een harde klap op de tand of kies kan de inhoud van het wortelkanaal gaan ontsteken.

Vroeg signaleren

De ontsteking wordt veroorzaakt door bacteriën. Vaak geeft dit geen (pijn)klachten maar soms kan gevoeligheid bij het drinken van warme of koude dranken een signaal zijn. Het is belangrijk dat dit in een zo vroeg mogelijk stadium wordt gesignaleerd, omdat de bacteriën die vrijkomen bij deze ontsteking het kaakbot ‘besmetten’. Waarop dit gaat ontsteken. Dit kunt u herkennen wanneer een betreffende tand of kies bij het dichtbijten te hoog aanvoelt.

De behandeling door de endodontoloog Breda

Een wortelkanaalbehandeling door de endodontoloog in Breda gebeurt onder plaatselijke verdoving als de pulpa, het binnenste gedeelte van een tand of kies, nog (gedeeltelijk) ‘levend’ is. Is de pulpa afgestorven dan is plaatselijke verdoving meestal niet nodig. De tand of kies wordt opengemaakt en de pulpa verwijderd. Daarna wordt het kanaal gereinigd met kleine vijltjes en gespoeld met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld. Om controle te hebben over het verloop van de behandeling zal de tandarts een of meer röntgenfoto’s maken. Ten slotte wordt de behandelde tand of kies (opnieuw) van een vulling voorzien. Na een wortelkanaalbehandeling is de tand of kies vaak zodanig verzwakt dat het noodzakelijk wordt om een kroon erop aan te brengen. Een tand of kies die op deze wijze wordt behandeld kan nog lange tijd mee.

1. De kies wordt opengemaakt.
  2. De wortelkanalen worden schoongemaakt met een speciaal vijltje.
  3. De situatie direct na de behandeling: de wortelkanalen zijn afgesloten met vulmateriaal en de kies is (opnieuw) voorzien van een vulling.
  4. Geruime tijd later: er is geen spoor meer te zien van de ontsteking.