Röntgenfoto’s

Röntgenfoto’s zijn foto’s die met behulp van röntgenstraling worden gemaakt. Röntgengolven kunnen door allerlei delen van het menselijke lichaam, zoals botten en spieren heendringen. Daarom kunnen röntgenfoto’s worden gebruikt om een beeld te krijgen van de inwendige bouw van het menselijke lichaam.

Voor het maken van een röntgenfoto richt de tandarts het apparaat op het te fotograferen deel van het gebit. Vervolgens wordt het apparaat heel kort ingeschakeld. En wordt de foto gemaakt.

Waarom maakt de tandarts foto’s?

De tandarts onderzoekt de mond met een spiegeltje en een sonde (dit is het ‘haakje’). Hiermee kan de tandarts echter alleen de buitenkant van de tanden en kiezen en het tandvlees zien. Soms is het nodig om ook ‘in’ de kiezen en het kaakbot te kijken. Bijvoorbeeld omdat de tandarts vermoedt dat er gaatjes onder een vulling zitten.
Ook kan de tandarts zien of alle tanden en kiezen, die bij kinderen nog moeten doorbreken, aanwezig zijn. Verder worden röntgenfoto’s gebruikt om de stand van de wortels van tanden en kiezen te bekijken, hoe de gezondheid van het kaakbot is en of er eventueel resten van tandwortels zijn achtergebleven in de kaak.

Risico’s

Bij het maken van röntgenfoto’s bij de tandarts wordt een heel kleine hoeveelheid straling gebruikt. Hierdoor is de kans op nadelige gevolgen voor de gezondheid gering. De hoeveelheid straling is bijvoorbeeld te vergelijken met de hoeveelheid straling die u oploopt tijdens een wintersportvakantie van 14 dagen. Uiteraard moet bij straling, hoe gering ook ieder keer het nut van de röntgenfoto afgewogen worden tegen het risico van het niet, of te laat ontdekken van een ontsteking of een andere tandheelkundige afwijking.