Virtuele pijnbestrijder

Enkele weken geleden heeft de Vriendenloterij € 147.000 gedoneerd aan onderzoek naar het gebruik van een virtue reality bril (3D bril); onderzoek dat verricht wordt door het Brandwonden Centrum Groningen van het Martini Ziekenhuis. Een onderzoek, waarvan de resultaten ook van belang zijn voor de tandartspraktijk, met name bij de behandeling van extreem angstige patiënten.

Op het brandwondencentrum in Groningen fungeert de virtual reality bril namelijk als afleider/pijnstiller tijdens pijnlijke verbandwisselingen. Klinisch psycholoog Kirsten Lamberts over het beoogde effect van de 3D bril: ‘Beelden hebben een enorme invloed op hersenen en kunnen gevoelens en denkpatronen sterk beïnvloeden. De patiënt ervaart een zogenoemd ‘immersiveness’, hij/zij wordt de virtuele wereld ‘ingezogen’, waardoor er minder of zelfs geen medicatie nodig is tijdens de pijnlijke verbandverwisselingen.’ Ook het feit dat (verwachte) pijn en stress elkaar versterken speelt een rol bij verbandverwisselingen; de 3D bril zou deze negatieve spiraal kunnen doorbreken.

Crazy Dentist
Verwachte pijn en stress ervaren extreem angstige patiënten ook in de tandartspraktijk; daarom kan virtual reality ook daar uitkomst bieden. Er werd in de tandheelkundige praktijk inmiddels al geëxperimenteerd tot het kijken van 3D games tijdens een tandheelkundige behandeling en de resultaten zijn vooralsnog gunstig te noemen (mits niet gekeken wordt naar games als de ‘Crazy Dentist’ of ‘Dr. Tandarts en de Exploding teeth’!). De virtual reality bril is verbonden met een laptop. De software werd in samenwerking ontwikkeld door de TU Delft en de UvA. Uiteraard dienen aanpassingen gemaakt worden op de 3D bril zoals die in het brandwondencentrum gebruikt wordt, omdat dit formaat ‘skibril’ tandheelkundige behandeling in de weg zit. Eerst echter is het wachten op de officiële bevindingen van onderzoeken die in het brandwondencentrum in Groningen uitgevoerd worden.

Bron: Martini Ziekenhuis