5 redenen om de oudere mond gezond te houden

Hoe gezonder de mond, hoe beter het leven! Dat geldt natuurlijk ook als je een dagje ouder wordt. Hier 5 redenen om goed voor je mond te blijven zorgen, ook op latere leeftijd.

1. Geen problemen met kauwen, slikken en eten Ouderen die last hebben van een mondaandoening, hebben vaak moeite met eten. Dit kan leiden tot tekorten en ondervoeding.
  2. Het voorkomt pijn & ongemak Tandbederf, ontstoken tandvlees en slijmvliesinfecties kunnen erg pijnlijk zijn. Dit geldt ook voor blaren of drukplekken door een slecht passende kunstgebit.
  3. Vermijd onfrisse adem Een kwart van alle 70-plussers heeft last van een onfrisse adem, vaak veroorzaakt door bacteriën in de mond. Dit kan storend zijn in relaties.
  4. Denk aan medicijngebruik: kans op een droge mond Meervoudig medicijngebruik vermindert vaak de hoeveelheid speeksel (droge mond) en kan aanleiding zijn voor een schimmelinfectie.
  5. De link met de algemene gezondheid Slechte mondhygiëne kan diverse problemen in de mond veroorzaken. Maar ziekten in de mond kunnen ook samenhangen met aandoeningen, zoals diabetes mellitus, hart- en vaatziekten en longontsteking. Ook daarom is regelmatige controle van belang.

Hulp bij het poetsen Wilt u weten hoe u goed poetst? Of wilt u weten hoe u als mantelzorger een ander daarbij goed kunt helpen? Gebruik dan de speciale poetsinstructiekaarten (ontwikkeld door TNO Mondzorg).

(Bron: KNMT)

Plaats een reactie